MEMORIU
Către
PRIMĂRIA MUNCIPIULUI GALAŢI,
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE,
MINISTERUL ECONOMIEI,
CECCAR – FILIALA GALAŢI,
FEDERAŢIA JUDEŢEANĂ A ASOCIAŢIIOLR DE
PROPRIETARI GALAŢI
Referitor: Repartizarea
cheltuielilor pe persoane în cadrul Asociaţiilor de proprietari
Subsemnata, CONDREA NARCISA GERSINA, având
domiciliul în Municipiul Galaţi, Str. N. Alexandrescu, nr. 6, bloc B4A, sc. II,
ap. 38, cod postal 800121, vă rog să îmi permiteţi ca, pe această cale, să vă
atrag atenţia asupra unei erori, ce a fost menţinută de-a lungul anilor,
privind repartizarea cheltuielilor pe persoane în cadrul Asociaţiilor de
proprietari.
La întocmirea LISTELOR DE PLATĂ A
COTELOR DE CONTRIBUŢIE LA CHELTUIELILE ASOCIAŢIEI DE PROPRIETARI trebuie ţinut
cont de reglementările Legii 230/2007, ale Normelor de aplicare precum şi de
Ordinul 1969 al Ministerului economiei şi finanţelor publice.
În practică, însă, este greu de pus
în aplicare deorece Legea 230/2007 prevede un anumit mod de repartizare, iar
modelul de listă prezentat în Ordinul nr. 1969 contravine prevederilor legale.
Este binecunoscut faptul că nimic nu este mai presus de lege şi de normele care
o pun în aplicare.
Aceeaşi eroare este regăsită şi în Hotărârea
Consiliului Local 450/2005, care nu a mai fost modificată odată cu apariţia Legii
230, precum şi în documentele de înfiinţare (Statutul asociaţiei, Acordul de
asociere) puse la dispoziţia asociaţiilor, în prezent, dar fără a fi
actualizate.
Pentru a motiva cele expuse mai sus
vă rog sa îmi permiteţi să refac istoricul legislativ privind administrarea şi
organizarea Asociaţiilor de proprietari, în mod excepţional Repartizarea
cheltuielilor pe perspoană – respectiv cheltuielile de curăţenie (salariu/indemnizaţie
îngrijitor)
1996 – Legea locuinţei nr. 114/1996 din 11 octombrie1996
2000 - Hotărârea 1275/ dec. 2000 privind aprobarea
Normelor metodologice pentru punerea în aplicare a Legii 114/1996
Repartizarea
cheltuielilor pe persoană:
„Art. 70. - Cheltuielile pe persoană reprezintă cheltuielile
privind serviciile de care beneficiază persoanele - proprietari/locatari, care
locuiesc/desfăşoară activităţi în mod curent în cadrul condominiului, în proprietăţi individuale.[...]
(5) Cheltuielile pentru ridicarea reziduurilor şi a gunoaielor
menajere, pentru deratizarea, dezinsecţia clădirii/condominiului, precum şi
cheltuielile pentru vidanjarea haznalelor se repartizează în conformitate cu
clauzele prevăzute în contractul încheiat cu furnizorul respectivului serviciu
sau, în lipsa acestora, proporţional cu numărul persoanelor care locuiesc
curent în clădire/condominiu.” [...]
„Art. 76. - Cheltuielile pentru curăţenie şi evacuarea gunoiului
menajer se repartizează proporţional cu numărul de persoane care locuiesc în
mod curent în clădire.”
Cheltuieli pe cota
parte:
„Art. 81. - (2) Cu excepţia personalului pentru curăţenie şi
evacuare a gunoiului menajer, cheltuielile ce privesc personalul angajat al
asociaţiei de proprietari, inclusiv cheltuielile privind contractele de
prestări de servicii administrative către asociaţia de proprietari, precum şi
cheltuielile aferente materialelor consumabile folosite şi celor administrative
se repartizează proporţional cu cota-parte de proprietate indiviză din
proprietatea comună care revine fiecărui proprietar, astfel cum aceasta este înscrisă
în acordul de asociere.”
Este clar faptul că, în
anul 1996, când a fost emisă prezenta lege, fiind încă în perioada de tranziţie
privind trecerea de la condiţia de chiriaş la cea de proprietari, ţinând cont
şi de necesitatea realizării urgente a unor legi, au fost realizate câteva
erori. Astfel, cheltuielile de curăţenie fiind cumulate cu cheltuielile pentru
evacuarea gunoiului, s-a considerat că
este necesar să fie repartizate pe număr de persoane. Însă, inclusiv la vremea
respectivă, existau norme tehnice care normau activitatea unei femei se
serviciu la mp – suprafaţă de curăţenie sau la tarif orar.
Totodată, între
reglementările art. 76 şi art. 70 care definesc clar cheltuielile pe persoană
există o mare contradicţie. Sunt convinsă că cei care sunt de specialitate vor
înţelege la ce anume mă refer.
2003 - Hotarârea nr. 400 din 04/02/2003 aprobarea
Normelor metodologice privind organizarea si funcţionarea asociaţiilor de
proprietari, Monitorul Oficial nr. 311 din 05/08/2003 modificată de H.G. nr.
1386/2003 privind organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari;
A. Repartizarea
cheltuielilor pe persoană
„ARTICOLUL 37 Cheltuielile pe persoana reprezinta cheltuielile
privind serviciile de care beneficiaza persoanele - proprietari/locatari, care
locuiesc/desfasoara activitati in mod curent in cadrul condominiului, in proprietati individuale. „
„ARTICOLUL 38 (5) Cheltuielile pentru ridicarea reziduurilor si a
gunoaielor menajere, pentru deratizarea, dezinfectia, dezinsectia
condominiului, precum si cheltuielile pentru vidanjarea haznalelor se
repartizeaza in conformitate cu clauzele prevazute in contractul incheiat cu
furnizorul respectivului serviciu sau, in lipsa acestora, proportional cu
numarul persoanelor care locuiesc curent in condominiu.”
„ARTICOLUL 43 Cheltuielile pentru curatenie si evacuarea gunoiului
menajer se repartizeaza proportional cu numarul de persoane care locuiesc in
mod curent in condominiu.”
Dacă promulgarea H.G nr.
400 din 04.02.2003 a fost determinată de noile reglementări europene, este clar
că acestea nu au fost studiate cu atenţie, păstrându-se în continuare aceeaşi
eroare, şi aceleaşi contradicţii între articolele care descriu repartizarea
cheltuielilor pe persoană. Având în vedere că rolul acestei hotărâri a fost
acela de a abroga cap. IV şi V din Legea nr. 114 – Legea Locuinţei, este
vizibil faptul că a fost tratată cu superficialitate.
2003 - Organizaţia Naţiunilor Unite, Comisia
Economică pentru Europa, Geneva Ghid practic privind coproprietatea asupra clădirilor
de locuit din ţările în tranziţie - Naţiunile Unite, New York şi Geneva, 2003
„Cheltuieli
de exploatare sunt cheltuielile legate de exploatarea zilnica a
proprietatii. Acestea includ: cheltuielile pentru personal, mijloace de
exploatare, contracte de servicii, taxe si salarii, prime de asigurare,
energie, deseuri si alte cheltuieli de servicii. Cheltuielile de exploatare
astfel definite sunt numai cele legate de partile comune. „
“[....] Costul curateniei poate fi tratat în doua
moduri. Daca activitatea este realizată pe bază de contract, cheltuielile
trebuie înregistrate la „curatenie". Daca totuşi este efectuată de
personalul angajat, cheltuielile trebuie înregistrate la „personal
angajat" sau „mijloace de exploatare". Aceleaşi sistem se aplică şi altor
activităţi precum grădinărit, inspecţii tehnice etc. ...... Astfel de costuri
pot fi încadrate direct în bugetul de exploatare. ”
2005 - Hotărârea Consiliului Local nr. 450 din 1.09.2005
privind aprobarea Regulamentului privind funcţionarea asociaţiilor de proprietari
şi a fost realizat în baza prevederilor
H.G nr. 400/2003 modificată de HG nr. 1 386/2003 privind organizarea şi
funcţionarea asociaţiilor de proprietari;
„Art. 37 Cheltuielile pe persoană sunt următoarele :
a) cheltuielile aferente consumului de apă rece, apă caldă,
canalizare (în cazul apartamentelor necontorizate);
b) cheltuielile aferente consumului de energie electrică pe casa
scării, inclusiv cea necesară pentru funcţionarea ascensorului;
c) cheltuielile aferente consumului de gaze naturale, exceptându-se
apartamentele contorizate ;
d) salarii pentru curăţenie şi evacuarea gunoiului menajer.”
„Art. 38 Cheltuielile
pe cotă parte de proprietate sunt cele pentru :
a) lucrări de întreţinere, de reparaţii şi, după caz, de
consolidare la părţile de construcţii şi instalaţii aflate în proprietatea
comună;”
Reamintesc faptul că o
Hotărâre de Consiliul Local nu este mai presus de lege, aceasta trebuia să fie
modificată integral odată cu apariţia Legii 230/2007. În afara acestei Hotărâri
mai atrag atenţia că, în prezent, modelul de Statut al asociaţiei precum şi
Acordul de asociere pe baza cărora s-au înfiinţat asociaţiile de proprietari
din 2007 pănâ în prezent sunt realizate tot în baza unei hotărâri de guvern
abrogate. Astfel, consider că prin aceasta, în afară de încălcarea prevederilor
Legii 230/2007, a Normelor de aplicare, au fost încălcate şi prevederile LEGII
nr. 215 din 23 aprilie 2001 Legea administraţiei publice locale, LEGEA 188/1999
privind Statutul funcţionarilor publici şi Legea
nr. 7/2004 privind Codul de conduită a funcţionarilor publici realizându-se un
prejudiciu foarte mare la adresa proprietarilor de apartamente tip condominium.
2007 - Lege nr. 230/2007 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, publicată în Monitorul
Oficial, Partea I nr. 490 din 23/07/2007.
2007 - HOTARÂRE Nr. 1588 din 19 decembrie 2007
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 230/2007 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari.
SECŢIUNEA
a 2-a
Repartizarea
cheltuielilor pe număr de persoane
„ART.
34 Cheltuielile care sunt determinate de numărul persoanelor care locuiesc în
condominiu şi nu pot fi individualizate pe fiecare proprietar pe baza unor
dispozitive de măsurăse repartizeazăproporţional cu numărul de persoane care
locuiesc sau desfăşoară activităţi în clădire în luna pentru care se calculează
lista de plată şi reprezintă cheltuielile asociaţiei pentru: apă rece, caldă şi
canalizare; combustibil pentru prepararea apei calde de consum; energia
electrică utilizată pentru funcţionarea instalaţiilor comune; colectarea
deşeurilor menajere, vidanjare.”
Repartizarea
cheltuielile pe cotă-parte indiviză de proprietate
„Art. 43. -
Cheltuielile pe cotă-parte indiviză de proprietate, în funcţie de suprafaţa
utilă a apartamentelor şi a spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de
locuinţă, reprezintă cheltuielile
efectuate pentru administrarea, întreţinerea, repararea, exploatarea şi, dupa caz, consolidarea
părţilor de construcţii şi instalaţii din condominiu aflate în proprietate
comună.”
„Art. 44. - (1)
Cheltuielile pe cotă-parte indiviză de proprietate reprezintă cheltuielile asociaţiei cu privire la
proprietatea comună, cu privire la: [...] personalul angajat sau contractat
al asociaţiei: salarii sau remuneraţii pentru administrator, contabil, casier,
instalator, electrician, portar, cheltuieli
pentru curăţenie etc.; indemnizaţii acordate membrilor asociaţiei de
proprietari ori persoanelor alese: preşedintele, membrii comitetului executiv
şi ai comisiei de cenzori; prime; credite bancare; contracte sau poliţe de
asigurări; alte servicii administrative către proprietatea comună.”
În sfarşit, odată cu promulgarea Legii 230/2007 şi a Normelor metodologice
de aplicare se realizează această corecţie ţinându-se cont şi de normele
europene şi se specifică foarte clar cum se repartizează cheltuielile de
curăţenie dar care nu sunt puse în aplicare din cauza Ordinului ministrului nr.
1969/2007.
2007 - Ordin nr. 1969/2007 din 09/11/2007 privind
aprobarea reglementărilor contabile pentru persoanele juridice fără scop
patrimonial Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 846 din 10/12/2007 şi
care abroga ordinul Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.829/2003
În Ordinul emis de Ministerul Economiei şi Finanţelor, în
noiembrie 2007, cu o lună înainte de apariţia Normelor Metodologice de aplicare
a Legii 230/2007 modelul de listă privind calculul contribuţiilor lunare
(formularul 14-6-28) este realizat în baza unei hotărâri de guvern care odată
cu apariţia Legii 230/2007 şi a normelor metodologice de aplicare a fost
abrogată. Nu cred că mai este cazul să
fac alte comentarii.
În
atenţia Primăriei Municipiului Galaţi
Având în vedere
cele prezentate mai sus, vă rog ca, în termen de 30 de zile de la primirea
prezentei, să luaţi măsurile necesare privind corectarea acestor erori la
nivelul Municpiului Galaţi, în cadrul tuturor asociaţiilor de proprietari.
Totodată, vă mai
aduc la cunoştinţă faptul că nu se respectă legea privind calcularea cotei
părţi. Din verificările efectuate, am sesizat faptul că nu se aplică niciuna
din formulele de calcul al cotei indivize prevăzute de reglementările în
vigoare.
Nu am pretenţia
de a mă considera o specialistă comparativ cu alte persoane, eu studiez acest
domeniu de 3 ani şi o fac din pasiune. Cu toate acestea, în calitate de
proprietar, pun următoarele întrebări: Când vor fi emise proceduri operaţionale
privind controlul activităţilor din cadrul unei asociaţii, respectiv: administrativă,
economică, tehnică, de organizare? De ce nu se face evaluarea periodică a
administratorilor având în vedere competenţa instituţiei de atestare? Ştiţi că
în baza evaluării periodice şi a sesizărilor din partea proprietarilor, prin
dispoziţie a Primarului se poate retrage atestatul de administrator? ...
În atenţia Ministerului Finanţelor Publice şi Ministerului
Economiei
Întrucât, în
2007, când a fost emis Ordinul 1969, ministerul emitent se numea Ministerul
Economiei şi Finanţelor, voi adresa prezenta ambelor ministere. Astfel, vă rog
ca, în termen de 30 de zile de la primirea prezentei, să luaţi măsurile
necesare privind corectarea acestor erori prin modificarea modelului de tabel
impus în ordin.
Iar, pe viitor,
în calitate de cetăţean al statului român vă rog să acordaţi mai multă atenţie
la emiterea actelor juridice pentru a nu ne pierde încrederea în instituţiile
statului.
În atenţia Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei
Publice
Din
păcate, cele prezentate mai sus nu au fost implementate greşit doar la nivelul
oraşului Galaţi, aceeaşi eroare apare în multe alte muncipii. Din acest motiv,
aş lansa rugămintea ca, în situaţia în care va intra în vigoare noul proiect de
lege, când vor fi întocmite şi normele metodologice de aplicare, să fie specificat
clar din ce se compun cheltuielile de curăţenie. Totodată, aş atrage atenţia
specialiştilor de a reconsidera modul de repartizare a cheltuielor privind
iluminatul pe scară. Dacă timpul îmi va permite, am să motivez în alt material
de ce iluminatul pe scară trebuie asimilat cheltuielilor de exploatare şi nu
cheltuielilor pe persoană. În principiu, energia electrică utilizată pentru
iluminatul scărilor (proprietatea comună) are o caracteristică cumulativă,
funcţionează în timp şi spaţiu.
Corpul Experţilor Contabili şi Contabili Autorizaţi – filiala
Galaţi
Având în vedere
cele prezentate mai sus, vă rog ca, în termen de 30 de zile de la primirea
prezentei, să luaţi măsurile necesare privind corectarea acestor erori şi
luarea la cunoştinţă de către toţi experţii contabili privind modul de
repartizare a cheltuielilor pe număr de persoană.
Totodată, vă mai
aduc la cunoştinţă că nu se respectă legea privind calcularea cotei părţi. Din
verificările efectuate, am sesizat faptul că nu se aplică niciuna din formulele
de calcul al cotei indivize prevăzute de reglementările în vigoare.
Federaţia
Judeţeană a Asociaţiilor de Proprietari (FJAP) Galaţi
Mă adresez conducerii Federaţiei cu
următoarea întrebare: „Cum este posibil ca, din 2010, de la înfiinţarea acestei
federaţii şi până în prezent, în condiţiile în care pretindeţi că apăraţi
interesele proprietarilor, nu aţi sesizat niciodată că nu sunt respectate
prevederile legale?
De nenumărate ori, aţi apărut în presă şi la
televiziunea locală susţinând că reprezentaţi intersele proprietarilor, dar
Statutul federaţiei nu este făcut public, doar preşedinţii ştiu de afilierea
asociaţiilor la federaţie nu şi proprietarii, iar activitatea federaţiei este
inexistentă din punctul nostru de vedere. În afară de faptul că reprezentaţi în
instanţă unele asociaţii, în rest nu am văzut nimic concret.
Cu
deosebit respect,
tuturor
instituţiilor statului,
CONDREA
NARCISA GERSINA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu